Watersporters in Italië en Portugal in problemen met ICP, beslag dreigt
Watersporters in Italië en Portugal in problemen met ICP, beslag dreigt
Vanaf begin september 2020 zijn een 16-tal jachteigenaren in (met name) Italië in grote problemen gekomen met hun ICP (International Certificate for Pleasure craft). Het ICP wordt uitgegeven door het Watersportverbond op basis van een convenant met het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het was lange tijd een document waar de Italiaanse autoriteiten genoegen mee namen, maar dat is nu anders. Ook Portugal accepteert het ICP niet meer en Spanje lijkt te volgen.
Inmiddels zijn diverse jachten in Italië in beslag genomen. De Guardia di Finanza stelt dat eigenaren van jachten met een lengte van meer dan 10 meter moeten kunnen aantonen dat zij met recht de Nederlandse vlag voeren. Het lijkt een beetje op de vroegere problemen rond de Franse vlaggenbrief. Het ministerie heeft bij Italië aangedrongen op het treffen van een regeling, maar het is de vraag of dat de zaak snel in beweging brengt.
Het ICP kent sinds 2018 de begeleidende opdruk dat het ICP niet het recht geeft om onder Nederlandse vlag te varen. Het lijkt er op dat men in het buitenland met name op dat aspect reageert. Varen met een ICP onder Nederlandse vlag is daarmee niet verboden of illegaal, maar wie niet voor onaangename verrassingen wil komen te staan zal registratie via het Kadaster moeten aanvragen. Die registratie kan namelijk leiden tot de afgifte van een Zeebrief en dat is voor de Italiaanse autoriteiten wel voldoende. De Kadasterregistratie is met nogal veel formaliteiten omgeven, zoals het aanleveren van de nodige originele stukken. En voor een schip dat in het buitenland aan de ketting ligt, kan het brandmerken alleen worden verricht door een medewerker van het Kadaster, die daarvoor dan een lange reis moet ondernemen.
Mocht u vragen hebben over deze problematiek dan kunnen wij u bijstaan bij het omzeilen van deze klippen.